Insan yang tidak cukup ilmu…..

Cetusan Idea….Berkongsi Idea… Amalkan Bersama

Pengorbanan Seorang Sahabat

Posted by iorichee on 13 February 2009

 

                              “SAYANG, bersabarlah. Duduk dulu. Tenangkan
                              fikiran,” Iqmal mengusap bahu Syazana lalu
                              dibawanya gadis itu ke kerusi berhampiran. Syazana
                              masih belum berhenti menangis.

                              “Macam mana Syana nak tenang, Mal? Ari ada di
                              dalam! Dia kemalangan disebabkan Syana! Syana
                              tidak akan memaafkan diri Syana sekiranya apa-apa
                              berlaku pada Ari,” lafaz Syazana dalam sedu
                              sedannya.

                              “Mal, Syana rasa bersalah sangat. Demi Tuhan,
                              Syana tidak mengharapkan semua ini akan terjadi.
                              Syana mohon maaf pada Mal. Mal sanggup
                              mengorbankan hati dan perasaan Mal demi Syana dan
                              juga kebahagiaan Ari. Syana cuma ingin melihat Ari
                              bahagia. Sejak Mal menerima Ari, Syana tidak
                              pernah melihat Ari sebahagia itu. Malangnya,
                              bahagia Ari cuma seketika. Ari sudah dapat
                              menghidu perbuatan Syana,”

                              “Syana…” bisik Iqmal, begitu lembut di halwa
                              telinga Syazana. Jari jemari Syazana diraih dan
                              diusap mesra.

                              “Syana, Mal tak berkecil hati pada Syana. Malah,
                              Mal bangga kerana menyayangi gadis berhati suci
                              seperti Syana. Pengorbanan yang Mal lakukan ini
                              tidak sebesar mana. Demi Syana, lebih dari ini
                              juga sanggup Mal lakukan. Mal ingin membuktikan
                              pada Syana betapa Mal begitu mencintai Syana. Ari
                              tidak mampu menjadi pengganti di hati Mal. Hanya
                              Syana…”

                              “Mal, Mal pernah janji pada Syana yang Mal akan
                              cuba menyayangi Ari?” duga Syazana. Iqmal diam.
                              Tangan Iqmal menjauhi tangan Syazana. Syazana
                              terkejut namun tidak ambil hati. Iqmal tertunduk.
                              Rambutnya diraup beberapa kali.

                              “Itulah janji Mal yang tidak mampu Mal tunaikan,
                              Syana. Di hadapan Ari, Mal berjaya berlakon
                              menyayangi dirinya namun di hati Mal sendiri, Mal
                              tidak dapat melakukannya. Maafkan Mal, Syana. I
                              just can’t do it…” begitu lemah suara Iqmal.
                              Syazana mengetap bibir.

                              “Patutnya dari mula lagi Syana tidak seharusnya
                              membuat permintaan yang bukan-bukan, kan?” luah
                              Syazana tanpa memandang Iqmal. Riak penyesalan
                              jelas terbit di wajah itu.

                              “Syana…”

                              Syazana memejamkan matanya. Beberapa saat selepas
                              itu, mutiara jernih sekali lagi menjadi teman.

                              “Syana bodoh, Mal. Syanalah yang bersalah…”
                              rintihnya, pilu.

                              Iqmal membawa Syazana ke dalam pelukannya,
                              berharap agar tangisan kekasih hatinya itu reda.
                              Syazana tidak membantah, malah disembamkan
                              kepalanya ke dada Iqmal. Dia menangis di situ.

                              “Semua ini ketentuan Tuhan, sayang. Bukan salah
                              sayang, bukan juga salah Ari. Sesiapapun tidak
                              bersalah dalam hal ini. Kita sama-sama berdoa,
                              agar Ari akan selamat. Ok? Sudahlah. Jangan
                              menangis lagi,” diseka air mata Syazana yang
                              membasahi wajah putih bersih itu.

                              Syazana mengangguk-anggukkan kepalanya. Doanya
                              tidak putus-putus buat Arianna. Seketika, air mata
                              di pipinya semakin kering.

                              ————————————

                              “Doktor, bagaimana dengan keadaan sahabat saya?”
                              Syazana terus bertanya sebaik sahaja seorang
                              doktor keluar dari bilik kecemasan itu. Iqmal
                              turut mendekati. Masing-masing mengharapkan khabar
                              baik dari doktor itu setelah sabar menanti selama
                              beberapa jam itu.

                              “Keadaannya sangat kritikal. Dia kehilangan banyak
                              darah. Paling merumitkan, darah jenisnya susah
                              didapati di hospital ini. Kami perlukan darah itu
                              segera. Dia mungkin dapat diselamatkan sekiranya
                              ada sesiapa dari ahli keluarganya yang sudi
                              mendermakan darah kepadanya, atau ada orang yang
                              sejenis darah dengannya,” doktor itu menerangkan.

                              Iqmal berbisik di telinga Syazana agar tidak
                              didengari oleh doktor itu.

                              “Macam mana ni, Syana?”

                              “Apakah jenis darah itu,doktor?” Syazana bertanya
                              lagi, langsung tidak diendahkan bisikan Iqmal di
                              telinganya tadi.

                              “O positif,”

                              Pantas Syazana mengeluarkan dompet dari tas
                              tangannya. Dikeluarkan pula sekeping kad dalam
                              dompet itu. Syazana tersenyum lalu mengucapkan
                              seribu syukur. Dihulurkan kad itu kepada doktor.

                              “Doktor, saya sejenis darah dengannya. Izinkan
                              saya menderma!”

                              ————————————-

                              SYAZANA telah dibawa ke dalam satu bilik khas. Dia
                              diarah untuk berbaring di atas sebuah katil.
                              Lengan kanannya disuntik. Seketika, dia melihat
                              darahnya yang sudah mengalir keluar dari tubuhnya
                              menerusi tiub jernih. Serentak, ingatannya
                              terimbas pada kejadian tadi..

                              “ARI! Tunggu!” jerit Syazana kepada Arianna yang
                              semakin melangkah jauh daripadanya. Dia perlu
                              menjelaskan segalanya kepada Arianna. Arianna
                              salah faham! Apa yang dilihatnya sebentar tadi
                              bukan seperti apa yang difikirkannya. Dia bukan
                              begitu!

                              “Ari! Tunggu dulu. Please! Dengar dulu penjelasan
                              saya,” rayunya. Tangan Arianna diraih tetapi
                              Arianna pantas merentapnya. Kakinya semakin laju
                              menapak. Syazana masih tidak berputus asa. Diikut
                              sahaja jejak kaki Arianna itu.

                              “Awak… janganlah macam ni. Saya boleh jelaskan.
                              Apa yang awak lihat tadi bukan seperti yang awak
                              fikir,”

                              Arianna berhenti menapak. Mata berairnya memandang
                              seraut wajah Syazana. Pandangannya penuh dengan
                              kebencian dan dendam. Sampai hati Syazana
                              mempermainkan perasaannya, sahabat yang paling
                              disayangi dan dipercayainya. Jika dia tidak
                              berpatah balik untuk mengambil buku notanya di
                              dewan kuliah, pasti sampai mati dia tidak akan
                              mengetahui sandiwara Syazana di belakangnya!

                              “Apa yang saya lihat bukan seperti apa yang saya
                              fikir? Sudahlah. Jangan tipu saya lagi! Saya sudah
                              nampak segala-galanya,” Arianna meneruskan
                              langkahnya. Syazana pula terus mengejar Arianna
                              dari belakang. Langsung tidak dipedulikan
                              mata-mata yang memandang mereka.

                              “Ari!” Syazana menarik semula tangan Arianna. Kali
                              ini lebih kuat. Arianna sendiri tidak mampu untuk
                              menepisnya.

                              “Ari, tolonglah. Dengarlah dahulu penjelasan saya.
                              Saya langsung tidak mempunyai niat untuk
                              mempermainkan awak. Saya merayu pada awak.
                              Janganlah buat saya macam ni. Saya sedih bila awak
                              berkelakuan macam ini,” air matanya mulai gugur ke
                              pipi. Dia tersentuh dengan sikap dingin Arianna.

                              Arianna tersenyum sinis meskipun tubir matanya
                              sendiri turut ditakungi air mata, cuma hanya
                              menunggu masa untuk jatuh ke pipi.

                              “Jangan buat awak macam ni? Buat apa? Siapa yang
                              patut jangan buat kepada siapa sekarang ni? Selama
                              ini, saya meluahkan segala apa yang saya rasa
                              tentang Iqmal pada awak. Awak tahu saya mempunyai
                              perasaan istimewa terhadap Iqmal. Kita pernah
                              berjanji, tiada rahsia antara kita. Malangnya pada
                              hari ini, saya telah mengetahui rahsia yang
                              sepatutnya setahun lepas sudah saya tahu! Sampai
                              hati awak,Syana? Kenapa awak tak beritahu saya?
                              Kenapa awak tak beritahu saya yang sebenarnya awak
                              dan Iqmal sepasang kekasih?!”

                              “Sebab awak sahabat saya! Awak kawan saya,Ari,”

                              “Sahabat? Ah, apa ada pada sahabat awak tu!
                              Sahabat tikam dari belakang!” Arianna menarik
                              kembali tangannya lalu memintas jalan tanpa
                              memandang ke kiri dan kanan. Tiba-tiba…

                              “Ari!!!” jerit Syana, namun jeritan itu langsung
                              tidak dapat didengari oleh sekujur tubuh yang
                              sudah kaku dan berlumuran darah itu…

                              ——————————————-

                              ARIANNA membuka kelopak matanya yang terasa perit.
                              Tubuhnya begitu lemah dan tidak mampu untuk
                              bergerak. Matanya merenung persekitaran yang tidak
                              pernah dilihatnya sebelum ini. Di manakah aku?
                              Hospitalkah? bicara hatinya setelah mendapati
                              dirinya berbaring di katil hospital.

                              Pintu bilik dibuka. Kelihatan seorang perempuan
                              berbaju jururawat tersenyum kepadanya. Jururawat
                              muda itu datang menghampiri Arianna.

                              “Arianna? Baguslah awak sudah sedar,” ucap
                              jururawat yang tidak diketahui namanya itu.

                              “Nurse… apa sudah jadi kepada saya?” Arianna
                              bertanya. Dia langsung tidak mengingati apa-apa.

                              “Awak mengalami kemalangan jalan raya. Awak telah
                              dilanggar oleh kereta semasa melintas jalan.
                              Keadaan awak agak kritikal kerana awak banyak
                              kehilangan darah. Tambahan pula, darah jenis awak
                              sudah ketiadaan stok di hospital ini. Mujurlah
                              sahabat awak yang kebetulan sama jenis darah
                              dengan awak sudi mendermakan darahnya kepada
                              awak,” panjang lebar jururawat itu menerangkan.

                              Arianna mengerutkan dahi. Pelik. Siapa pula yang
                              sudi mendermakan darahnya kepada aku?

                              “Sahabat saya? Siapa?”

                              “Saya tidak tahu nama sahabat awak itu. Dia
                              bertudung, berkulit cerah, tinggi lampai orangnya
                              dan mempunyai tahi lalat di bawah bibirnya,”

                              Arianna terus teringatkan Syazana. Tidak syak
                              lagi, Syazana lah yang mendermakan darah
                              kepadanya! Dia cukup yakin!

                              “Baik sungguh sahabat awak itu. Bukan senang untuk
                              mempunyai sahabat sebaiknya. Dia berada di sini
                              sejak tengahari tadi, setia menunggu sehingga awak
                              sedar,” ramah jururawat itu berbicara.

                              Tiba-tiba pintu diketuk. Berderau darah Arianna
                              melihat kelibat jejaka itu.
                              \”Iqmal…?\”

                              ————————————————

                              “Ari, maafkan saya dan Syana kerana merahsiakan
                              hubungan kami dahulu dari pengetahuan Ari. Kami
                              sedar, Ari berhak untuk tahu. Percayalah, Ari.
                              Syana bukan sengaja untuk merahsiakannya. Ada
                              sebabnya yang Ari tidak tahu,”

                              “Sebab? Apa sebabnya? Dia sebenarnya mahu saya
                              hanyut dengan perasaan saya sendiri. Itu kan
                              sebabnya? Oh, Tuhan! Alangkah malunya saya! Saya
                              mempunyai perasaan istimewa terhadap kekasih
                              kepada sahabat baik saya sendiri! Prinsip yang
                              paling ingin saya jauhi selama ini benar-benar
                              terjadi kepada saya. Kalau saya tahu lebih awal,
                              tentu saya akan menolak perasaan ini jauh dari
                              saya. Kenapa baru sekarang saya dapat tahu? Awak
                              takkan faham apa saya rasa. Saya cukup sayangkan
                              Syana. Dialah sahabat paling baik, jujur,
                              penyayang yang pernah saya ada selama ini, tetapi
                              saya telah dipermainkannya hidup-hidup!”

                              “Awak jangan kata begitu, Ari. Awak tidak tahu hal
                              yang sebenarnya…”

                              “Hal apa? Hal yang mengatakan awak dan Syana
                              sebenarnya sepasang kekasih?” pintas Arianna.

                              “Ari, boleh tak awak jangan berkata begitu
                              terhadap Syana? Awak tak tau dia telah melakukan
                              segalanya demi awak. Dia sanggup berkorban untuk
                              kebahagiaan awak. Saya tahu, awak mungkin rasa
                              Syana telah mempermainkan perasaan awak tapi
                              tahukah awak perasaan yang Syana alami sekarang?
                              Dia begitu sayangkan awak. Dia sanggup lakukan apa
                              saja demi awak..”

                              “… sehingga Syana telah meminta putus dari saya
                              dengan harapan saya menerima awak sebagai teman
                              istimewa. Pada mulanya saya menolak
                              sekeras-kerasnya permintaan bodoh Syana itu,
                              tetapi Syana seakan mengugut saya. Sekiranya saya
                              sayang padanya, saya perlu menunaikan
                              permintaannya itu. Awak sendiri faham tak apa yang
                              saya rasai? Syazana menepikan saya demi
                              sahabatnya, iaitu awak Ari! Syana sendiri kata
                              sekiranya dia perlu memilih di antara awak dan
                              saya, dia tidak ragu-ragu untuk memilih awak. Saya
                              sedih… tetapi perasaan saya pada dia tidak pernah
                              berubah malah semakin mendalam. Saya tidak mampu
                              lagi untuk membohongi diri saya. Namun saya
                              percaya pada kata-kata ‘Cinta tidak semestinya
                              memiliki’. Saya sedar, saya tidak lagi memiliki
                              Syana tetapi saya memiliki hati dan cintanya,”

                              “Cukup, Iqmal! Cukup! Saya tak mahu dengar itu
                              semua!” Arianna menekup telinganya. Hatinya pilu
                              mendengar ucapan Iqmal. Semuanya berbaur perasaan
                              cintanya terhadap Syazana. Perasaan marah dan
                              sedih bercampur baur. Di antara percaya atau
tidak.

                              “Ari, saya tidak berniat…”

                              “Ya! Awak memang berniat. Niat awak untuk
                              memperkecilkan saya! Sekarang saya nak awak
                              keluar! Keluar dari bilik ini, Mal! Keluar!”

                              Iqmal akur. Sebaik sahaja Iqmal berlalu pergi,
                              Arianna meluahkan segala air matanya di situ.

                              ‘Syana, maafkan saya…’

                              ———————————

                              SYAZANA menghela nafas lega apabila seorang
                              jururawat memberitahu bahawa Arianna sudah sedar.
                              Dia pantas melangkah menuju ke wad yang
                              menempatkan Arianna di situ. Tombol pintu dipulas.
                              Kelihatan sekujur tubuh Arianna sedang berbaring
                              lesu di atas katil. Kepalanya berbalut. Syazana
                              kasihan melihat keadaan sahabat yang begitu
                              dikasihinya itu.

                              “Ari…” bisik Syazana, tidak mahu mengejutkan
                              Arianna.

                              Arianna berpaling. Mata mereka bertentangan.
                              Syazana tersenyum namun tidak bagi Arianna.
                              Syazana mengeluh di dalam hati. Pasti sahabatnya
                              itu masih marah kepadanya. Namun, Syazana cuba
                              untuk berlagak biasa.

                              “Ari… syukurlah awak sudah sedar. Saya risaukan
                              awak. Mujurlah awak tidak mengalami kecederaan
                              serius,”

                              Arianna diam, langsung tidak bersuara. Suasana
                              hening buat seketika. Syazana tidak selesa dengan
                              keadaan itu.

                              “Saya haus,” Arianna tiba-tiba berkata.

                              Syazana tersentak. “Ha? Oh, ya. Awak haus? Saya
                              ada bawakan air untuk awak,” Syazanna menuangkan
                              air yang diminta oleh Arianna ke dalam gelas. Dia
                              turut membantu Arianna yang lemah untuk mengangkat
                              tubuhnya itu. Sebaik sahaja Syazana mahu
                              memberikan gelas itu kepada Arianna, dia terus
                              memeluk Syazana dengan erat. Kedengaran esakan
                              kecil di halwa telinga Syazana. Dia turut membalas
                              pelukan sahabatnya itu. Air matanya turut menitis.

                              \”Awak… kenapa awak buat saya macam ni? Kenapa
                              awak merahsiakan perkara ini daripada saya? Kenapa
                              awak tidak memberitahu saya bahawa Iqmal itu
                              sebenarnya teman istimewa awak?” ucap Arianna
                              dalam tangisan yang cuba ditahan.

                              “Maafkan saya,Ari. Saya tahu saya tidak sepatutnya
                              merahsiakan hal ini daripada awak. Saya tidak tahu
                              macam mana nak beritahu awak. Saya takut awak akan
                              terluka dan membenci saya,”

                              “Sekarang pun saya sudah rasa terluka awak,”

                              Syazana terpempan.

                              “Kalau awak beritahu saya sejak dari dulu lagi,
                              mungkin saya tidak akan rasa terluka begini. Saya
                              memang sukakan Iqmal, tetapi saya tidak mungkin
                              akan sukakan lelaki yang sudah mempunyai teman
                              istimewa. Apatah lagi, teman istimewa Iqmal itu
                              adalah sahabat baik saya sendiri. Selama ini saya
                              meluahkan segala apa yang saya rasa tentang Iqmal
                              pada awak. Awak pula selalu cakap pada saya yang
                              kami berdua sepadan. Apa maknanya semua itu? Saya
                              dapat menerima hakikat hati Iqmal bukan untuk
                              saya. Masalahnya, kenapa awak tidak beritahu saya?
                              Kenapa, Syana? Kenapa?”

                              “Ari, saya betul-betul minta maaf. Saya yang
                              bersalah. Sepatutnya saya lebih berfikir dalam
                              bertindak. Disebabkan saya, awak mengalami
                              kemalangan. Saya pasti tidak akan memaafkan diri
                              saya sekiranya apa-apa kejadian menimpa diri awak.
                              Saya memang seorang sahabat yang tidak berguna,”
                              Syazana memegang erat jari jemari Arianna. Dia
                              benar-benar mengharapkan kemaafan dari Arianna.
                              Dialah yang bersalah dalam hal ini.

                              “Memang awak tidak berguna! Tetapi sekarang… tidak
                              lagi,”

                              Syazana mengangkat wajahnya. Dia tidak memahami
                              maksud Arianna.

                              “Saya sudah tahu segalanya, Syana. Kerana awak,
                              saya nyaris mati akibat kemalangan… dan kerana
                              awak juga, saya hidup semula dengan darah yang
                              awak dermakan kepada saya. Awak memberi saya
                              kebahagiaan, Syana… dan awak juga telah mengajar
                              saya erti penderitaan. Jika kemaafan yang awak
                              minta, sudah tentu saya akan memaafkan awak.
                              Bahkan jika nyawa juga awak perlukan, saya juga
                              sanggup berikan kepada awak,”

                              “Ari…..” Syazana merangkul semula tubuh Arianna.
                              Hatinya begitu tersentuh dengan luahan Arianna.

                              “Saya sayangkan awak, Syana…”

                              “Saya juga, Ari…”

                              Tiba-tiba tombol pintu bilik itu dibuka. Seraut
                              wajah yang cukup dikenali membuatkan mereka berdua
                              masing-masing terdiam. Syazana memandang Arianna.
                              Namun, reaksi Arianna tidak diduga. Dia hanya
                              membuat muka selamba.

                              “Awak tak nak masuk ke? Awak nak tercegat saja di
                              situ?” Arianna mengusik Iqmal. Syazana terpana.
                              Arianna ketawa, disusuli oleh Syazana. Iqmal yang
                              menjadi saksi drama sebabak itu turut tersenyum.
                              Syazana kini mampu menarik nafas lega. Dia nekad!
                              Arianna adalah sahabatnya, dunia dan akhirat!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: