Insan yang tidak cukup ilmu…..

Cetusan Idea….Berkongsi Idea… Amalkan Bersama

Petua tercekik tulang…(Kopi dan Pasta)

Posted by iorichee on 4 April 2009

Aku datang dari keluarga yg besar… 16 adik beradik, bila sesekali
berkumpul, dah tentu mak aku akan buat majlis makan besar-besar dan best-best!!!

Dalam ramai2 adik beradik, bukan semua yg suka stail aku, apabila aku
bawa gaya hidup ” gaya pulang ke pangkal jalan'”… maka adalah yg tak kena sana sini…

Masa makan, aku pun duduk lah cara Nabi…

(rujuk ustaz)lalu ada yg sound:

“apahal duduk macam nak berlari ajer…”
“tak baik lutut tinggi pada makanan…”
“ni duduk ke nak berak nie..?”

Oleh sebab aku lelaki beriman, maka aku buat muka seposen… aku pun
basuh tangan.

Nota untuk mua’alaf:

sebelum makan sunnah Nabi adalah basuh kedua²
tangan dan berkumur, insyaAllah jika korang amal nie, sebelum korang
mati Allah akan mempermudahkan segala urusan hutang piutang korang –
Hutang kereta/rumah/ kahwin/study/ along bla bla bla!!!

Sambung balik, aku pun berpikir… ada baiknya juga Nabi tak makan pakai
sudu @ garfu, kalau Nabi makan pakai sudu, susah pulak org miskin macam aku nak ikut sunnah Nabi, nak pakai sudu material apa?

stainless steel ke inconnel 601?

nak pakai colour camne?

matelic ke cooper? kan susah tu!!!

tu belum lagi jika Nabi makan pakai kerusi dan meja… bentuk bulat ke
bentuk heksagon? oktagon? nanagon? nak kena pergi Kedai perabot buat
ansuran mudah! jimat ! hanya RM1 dan tunggu 30 hari, kunjungilah kedai
perabot terbesar di Malaysia , bla bla bla!!!

Biasa korang belajar doa makan macam nie: “Allahummabariklana (hingga
akhir) tapi tu sebenarnya doa tengok makanan, doa makan mudah sajer: “Bismillah, barkatillah” Lepas tu makan lah, dengan tiga jari (sunnah Nabi) kemudian, ada
pulak suara² yg sound:

“Eh, kenyang ke makan dengan tiga jari?”
aku kata: “huh, anak cina makan dengan dua kayu elok² habis nasi satu
pinggan!!!”

Tapi oleh kerana aku sorang jer yg makan dengan tiga jari, org lain
makan dengan lima jari, maka aku lihat kadar flow of suapan dan kadar
quantity of lauk-pauk diorang lebih laju dan maju, maka aku menukar
jariku dari 3 kepada 5… oh… tepuk dada tanya iman…

Kemudian aku minum dari tangan kanan yg tidak berbasuh…

Diorang tegur: “issh… pengotor betullah”
Aku kata: “Apa pulak kotor, aku makan nasi, bukan tahik!!!” (tapi aku
kata dalam hati sebab aku lelaki beriman)

“Nie, apahal jilat253 jari nie? lucah betul!!” tanya diorang pada aku…

“Makan ayam sedap sampai ke kaki… makan sate sedap sampai ke lidi he he he” kataku…

Banyak pulak diorang komplen cara aku makan… err maksud aku cara Nabi
makan… aku tahu tak berguna berdebat ngan mereka lalu aku ubah topik dengan bertanya:

“Tahukah korang kenapa lembu makan rumput dan kambing makan daun?” Abang aku kata: “sebab tengkuk lembu berat… bla bla bla…” Aku kata: “salah!!! lembu makan rumput dan kambing makan daun sebab mereka lapar!!! (tak lawak) ha ha ha!!!”

Aku menyambung: “Penting makan cara Nabi sebab kita hari² makan, tapi bila tak ikut sunnah, maka jadi macam lembu dan kambing makan sajer, namun bila korang makan macam Nabi saw makan, maka di kira ibadat. Masa nak makan, niatlah makan kerana perintah Allah, namun kena nafikan makanan yg bagi kenyang. Hakikatnya kenyang datang dari kudrat Allah”

Tiba² mak aku tercekik tulang ikan…

(bayangkan seorang mak cik sedang tercekik tulang).

Kemudian, Mak aku mendapat nasihat secara berperingkat, ada yg sarankan agar makan pisang, minum air dengan capat, makan nasi kepal dan lain2, tapi masih tak berjaya… kesian mak aku… “Huh! Hamka, Takkan kau tak tahu cara sunnah Nabi nak buang tulang tercekik camne? Cakap terer…” kata abang aku. Aku kata: “Senang sajer… Mak angkat kedua-dua tangan ke atas…”

Mak aku pun buat… tapi masih tak jadi…

Aku kata: “Lurus Mak, tangan mak dua-dua kena lurus… !!!” (bayangkan
seorang makcik yg sedang duduk bersila sambil kedua-dua tangan diluruskan ke atas, tangan kanan masih terdapat sisa² nasi, manakala di
lengan dan tengkuk di penuhi dengan rantai emas…)

Aku kata:
“Sekarang sebut: SUPERMAN RETURN!!!!!! ”
HA HA HA… (semua org ketawa) –

nasi berhembur-hembur di sana sini.

Mak aku juga ketawa… sehingga tulang yg tercekik itu
terkeluar… semuanya dari Allah!!!

He he he… selamat mencuba, ni bukan hadith, just pengalaman.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: