Insan yang tidak cukup ilmu…..

Cetusan Idea….Berkongsi Idea… Amalkan Bersama

Biz, Bisnes, Perniagaan dan Marketing…

Posted by iorichee on 19 July 2009

Petang tadi aku dijemput ke sebuah tempat

Lembaga Getah Malaysia di Kuala Lumpur berhampiran dengan KLCC…

Well…

Kawan aku dah bagi tahu dia ajak aku untuk tengok satu bisnes…

So, aku pun ikut la.

nak tengok apa bisnes yang dia buat

since dah banyak aku join dan tengok….

Tiba di sana…

Aku diberikan tiket untuk masuk ke dalam dewan…

dengarlah presentation mereka selama sejam setengah…

tentang produk dan plan marketing serta luahan para ahli disana…

bagi aku sama saja dengan bisnes yang lain

mesti ada cerita tentang produk

then plan marketing

lastly mereka akan jemput ahli2 yang berjaya

asalnya mereka orang susah, sekolah tidak habis SPM DLL…

pada mereka2 yang pernah pergi tahu apa aku maksudkan…

aku perhatikan dan selidik….

macam biasa dengan mana-mana syarikat marketing…

orang atasan mesti bukan orang melayu…

kalau ada pun seorang dua saja…

so, pada mereka yang pertama kali datang mesti teruja,excited,penuh semangat dan lain2 perasaan…

aku tahu sebab aku pernah lalui itu semua…

selepas presentation itu,

kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan kecik…

pada aku memang perkara biasa lah…

nak buat closing pada mereka yang excited…

aku diberikan borang untuk diisikan…

tapi aku kata aku tak nak isi dulu…

dengar coretan2 dan kisah2 upline

bagaimana mereka nak berjaya

dari bawah sampai ke atas….

walaupun memang best didengar…

tapi bagi aku sama saja dengan mana2 MLM atau syarikat marketing..

cuma yang ini lain sikit compare dengan syarikat yang pernah aku hadiri…

plan marketing still the same..

cuma produk dia ada pembelian semula…

bermaksud kita beli barangan mereka secara berterusan…

berbeza dengan syarikat marketing lain yang pembelian hanyalah sekali saja…

dalam suasana perbincangan itu..

aku terdengar seorang pelajar IPTA@IPTS

aku tak sure sangat…

tapi aku TIDAK SUKA BILA ADA PIHAK TERTENTU CUBA MENGAMBIL KESEMPATAN
KEATAS KELEBIHAN PELAJAR UNTUK KELEBIHAN@KEUNTUNGAN MEREKA SENDIRI…

MEREKA KATA PELAJAR AKAN DAPAT PTPTN
SO MEREKA KATA GUNAKANLAH DUIT PTPTN ITU BUAT BISNES….

WHAT THE H**L
DUIT ITU DIGUNAKAN UNTUK BELAJAR BUKAN UNTUK BUAT BISNES
IKUTKAN HATI NAK JE AKU TUMBUK ORANG TUH….

GEZZ……………..

Aku malas nak campur tangan…

pandai-pandai mereka bawa diri….

jangan terjerat diri sendiri sudah lah….

aku balik tumpang member aku…

berhenti kejap makan dulu…

sambil2 tu kami berbincang tentang bisnes tadi…..

borak borak sembang sembang…..

aku katakan semua bisnes semua sama je…

bezanya produk dan plan marketing saja….

dia pun setuju juga….

macam mana dia bole buat untung beribu-ribu…

nak tahu…

tanya la aku…

simple jer…

heheheee…..

P/S: Semua gambar tuh aku curi kat internet, nak bagi sedap mata memandang….

Leave a Reply

 
